Thursday, December 15, 2011

cerita mud temuduga...^^) huhu..


Selamat Sejahtera dan Salam Ceria..

oklah, entry kalini nk cerita mud termuduga aku... haha.. actly harini aku ade temuduga untuk pangilan Guru J-Qaf..fistly alhamdulillah sbb trpilih kan, bukan senang kot nk dapat..so ble dpt tu agak teruja gak la.. tpi xde ah nk lompat2, terkinja2 bagai.. cam org x tol tu..~haha

apa pon sory la ek, sbb entri kali ni trlalu panjang.. klu sesiapa yg minat nk baca mcm baca novel tu..leh lah truskan pembacaan anda ea.. dgn me-movekan mouse anda utk scroll entri ni ke bawah.. supaya dpt dibaca ngn riangnye.. ~ngeh3..^^)

ok..smbung cerita, so aku dipanggil tarikh temuduga tu arini la..15 Disember 2011, di hotel sri Malaysia, Ayer Keroh Melaka. hehe..Guru J-qaf ni untuk ambilan sesi 2012 nanti, mudahan2 ade la rezki tok posting jadi cikgu kat mana2 pon..tak kesah la kan, hrp la sgt dpt.. klu rezkinya berjaya.. insha allah..

ape pon, aku nk cerita siket la pngalaman mse gi temuduga tu tadi.. hurmm.. biasalah kan, sbut je temuduga mesti ramai da nerves... trmasuklah aku.. haha, actly ade je sblm ni temuduga2 yg lain2.. tpi tak tahu la nape yg temuduga nak jadi cikgu ni rase lagi cuak bagai kan.. mcm kne kejo raksaksa je...hoho.. (xdelah.. tipu sgt le tu..). Lame gak nk tungu hari khamis ni.. dari aritu prepair, ecewah..(konon stdy). risau gak kan.. dengo dak2 ni ckp.. pnglmn diorg time tmuduga tu..ne soal pelik2... adoii.. so sblm nk gi tu.. aku pn ada intrview gak kenkwn2 aku.. hehe..

antara pengalaman kwn2 yg da lps sblm aku, like~ mis "syida", a.ka. kwn skola time aku kekecik dulu kan, da smpi msuk u pon, sme je kami.. hehe. kire best fren gak ah ni.. he :D, (tu pon nk mention ek, ~lalala..) syida x kesah kan.. hak3...abes aku mentemu duganye sekali lagi dia, sebaik shj slps abes dia di interview tu kan..hehe.. (tp by sms jela..) dpt la sket2 input utk prepair tu.. detail kot nanye, adoi..nsb le yg kne nanye ngn aku, pe pon tengs la..coz sgt berguna gak tips di bagi tu.. hehe, masheh ek.. lagi pon sbb tmpt temuduga aku ngn dia sama gak, kat hotel sri malaysia tu, so kebarangkalian mybe bnyk persamaan yg akn disoal.. ^^)

pastu esoknye lak tnye "crunchie mucen" a.k.a circle boy kwn bilek aku tu mase kat universti dulu...hehe.. siap mention eh.. (jgn marah mucen eh, guro :p) dia pon ne ramah2 tnye ngn aku gak..hak3, tnye menatang pe yg ne soal time dia kena temuduga lak kan....huhu, leh tahan la dia ckp.. then dpt lagi tmbhn tips sket.. sbb lain tmpt len cara kot, macheh la.. coz sokln tadi ade kena ngn tajuk pilihan yg ko ckp tu mucen...hehe.. terbaik la.. tak sangka dpt tjuk tu..mashih skali lagi ye...nanti blnje gegula.. :p, huhu..

pastu lak tanye "ani edy".. pon abes aku tnye sgl bagai rhsia dia plak gane kan.... beppp3, ani ngn aku je tau..~ngee.. siap prepair teks nk wat introduce diri tu kan dlm bhs arb, adoi.. malu je, hehe... "iz zaty" pon kne, erkk..brp bnyk da aku tanye orang kan.. adoii.. x kesah ah. diorg epi je kongsi cerita ngn aku.. kisah zaty lak..aku tnye...pon abes detail dia cerita dari mule2 masuk, sampi dia abes temuduga tu...hak3.. ~klako... haha.. so ble da dpt brefing dri kwn2 tu ilang da nerves aku pstu weh... ok sket la dari yg mule2 nerves tu..( mcm kne kejo raksaksa ) :p.

oh cerita part aku lak.. siap2 da awl pagi nk gi interview.. pastu smpt agi belek2 isu2 semasa pasal pndidikan.. huhu~ lappy yg trbuka dri mlm tdi psl NKRA yg tak abes bce...keh3.. laju2 bace jap. pastu siap2 nk gi. smpi je kat prkrgn hotel sri malaysia tu.. rse brdebar2 datang balik...huhu.. pastu jmpe la kwn2 lame kat maahad johor.. muah2..kish2..sgla bagai kan...hahak (konon2 la..pdhl xde pon) pstunye gi cek tmpt bilek temuduga tu.. aku bilik M02 G, ke MG02 cmtu la kot..hahaha...

tak lme kmudian panel penemuduga tu mntk sign i.. pstu mntk i tuliskn nama... wat ala2 name text..utk ditampal atas poket kemeja nti, pastu, dia bagi brefing sket psl temuduga tu..huhu.. lbh kurg cmnila.. "nanti kamu akn ada 3 ujian test, fist ujian bertulis, 2nd perbincgn kmpuln, 3rd personal interview..." ^^).. pastu nk disingkatkn masa, kami diarahkan utk masuk ke dewan.. untuk ujian bertulis.. kat situ dapat 2 kertas soalan, jawi dan arab... uyooo.. best jek jawab.. sampai penuh jwpn kot.. huhu. jawi ok lagi, kne part arab..adeh.. x phm soalan dia nk ape.. last2 jwb jela ikut relivent soalan ngn petikan tu...urmm boleh la jwb.. tpi jwpn tu nk kata perfect, betoi, kebarangkalian, hnye pnnanda kertas ku je yg tahu.. hak3..


kemujian, ujian 2 lak, perbincgn kumpulan.. kami di pangil masuk dlm bilik 6 orang, kebetulan harini ramai temuduga lelaki + sorang gadis, dlm grup tu.. "smlm ramai perempuan.." (panel tu ckp cmtula kat kami) + yg dak pompan tu aku kenal.. dak SPM kita..huhu.. riduwah klu tak salah namanye ~ngee.. then kami pon duduk mngikut urutn nama.. pastu panel tu brefing sket, then kami baca soalan..ada 2 soalan kat task tu, tup2 negok soalan dia lbh kurg mcm ni.."1. pengalaman dan perlaksanaan guru dengan menggunakan konsep 1 malaysia dlm bidg pendidikan.." (mcm tu x silp soaln dia, ingt2 lupe.. hehe) "2.bagaimanakah konsep 1 malaysia diterapkan dalam diri seorg guru"...mse dpt soaln tu, tersenyum kot.. (dlm hati) hehe, tajuk ni emg yg aku bace mlm tdi.. yg mucen soh aku sentuh tajuk2 tu..hehe, kebetulan tak sangka kan rezki.. so bermulalah perbincgn kami. oleh krn time tu aku dpt da idea nk bercakap.. aku mulakan sesi perbincgnnya, mmberi ucpn alu2an..then mngutarakan jwpn ku yg spontan itu.. ~cewah..(tpi jap jela..pstu ilang lak nk continue idea yg lain..) erkk~ ok la kan. dpt stat nk ckp dlu. then aku mintk pndpt yg lain2.. msg2 setuju ngn cdgn aku.,.then kami pon bincg smpi akhir sesi..~bla..~bla..~bla..

pastu, ujian 3, personal interview.. huhu, emang neves seh.. nk tngu turn, dpt turn 3 sblm last.. kira tngh2 kot..ok la sket.. cuak kot time tu.. pstu dengo2 lak yg grup bilik sblh ade tnye pasal fiqh la.. zakat ternakan la.. mcm soalan psl, mkn di kedai mamak la..huhu.. emg pelik2 soalan dia.. dipendekkn cerita, giliran aku plak.. masuk dlm bilik temuduga tu..bagi salam smbil wat muke cute...~lalala...(senyum la kan, maniskn muke), japgi panel tu pon soh duduk, dia tnye " ermm, kamu muhamad anuar ye.., ha'ah saya (aku jwb), pastu dia tnye psl sijil berhenti sekolah aku, kok lain sket dari yg lain..(juri tu ckp kat aku) hehe.. ntah le aku pon tak taw nape..(dlm ati) aku ckp la.. jadilah berbual2 kami tnye psl tu dkt 5minit gak.. hehe, trus jadi topik perberbualan gak lps tu.. then dia tanya, "skola kat ne dulu, baru habis grad er kamu, pastu abes blajo tu wat ape.." (aku ckp) mngangur je.. tpi aku pn crita la sket sblm tu ngajar kat sek. men.. pastu ckp tolg mak ayh niaga...siap sempat cerita pasal mee bandung...hahak~ klako jek..da mcm pomot lak kan.. pastu barulah mule sesi temuduga tu.. :D

juri 1. dia tnya psl apa yg kamu tahu tntg j'qaf.. aku huraikan balek makna jqaf tu.. hehe, yelah mcm belajar fardu ain, bljr quran, jawi, arab dan lain2...kan.. pastu, dia tnye psl MBMMBI, emg nasib, rezki tajuk ni pon ada aku bce sket shari sblm tu.. antara tjuk2 yg mucen ckp kat aku mungkin msuk.. Alhamdulillah.. kebetulan jek.. thanks ek mucen..terhutg budi jap..~ahaks.. (blnje coklat lak) :p

kemudian, juri ke2 soal pula..dia ckp arab da.. kaifa haluka, hal mutazawij, aku pon jwb la soaln tu..(~bla..~bla..) nsb xde soal bnyk2, hehe.. pstu disuruh baca teks jawi mcm ramai yg ckp sblm ni..jawi moden ngn klasik.. ntah ek, aku bce mcm sme jek..tak taw la aku yg tak perasan ejaan jawi tu kot.. siap sala baca berkata2, jadi berkat...hak3..klako, gelak da juri tu, nsb bek dia tegur..hehe.. then abis tu, juri soh baca al-fatihah, alhmdulillah.. lancar.. ok la.. sbb juri tu anguk2 dia ckp ok..hehe, pstu baca ayat quran.. dia soal hukum tajwid, dia ckp perkataan tu bce dengung tak.. mule2 ckp ye, pastu tak.. pstu ye.. hehe.. emng klako, sje je juri tu uji aku, dia soal ulang2 kali, then tnye hukum tajwid kat situ, alhmdulillah dpt jwb..hehe..agak teragak2 je jwb..adoii, x sepatutnye aku buat cmtu kan.. nk jadi guru ne yakin..huhu..

pstu, da selesai quran.. last skali dia soh cakap arab... "ok, ceritakan tentang keistimewaan di tempat anda di muar, dlm bhs arab...?" ~erkk.. mase tu.. aku jadi blur2 jap, adoii ape aku nk huraikn ni ek..huhua~ blh lak time tu idea x kuar..perkataan2 vocab ntah ilang kemana..~lalala.. just dpt la gak jwb sket2, nk wat cmne nebes sgt kot, time tu.. malu gak la kan.. "juri tu pn ckp la, ish cmne cikgu ni, kamu nk ajar bhs arab.. kamu tak boleh ckp arab.. hehe.. aku gelak je.. malu nye rasa, juri tu pn ckp, xpelah ok.. selesai da temuduga.. err..abis da ek.. aku pon salam ngn juri tu, bagi salam..then keluar. lps je keluar bilik tu, fuhh lega gilaa kan rasa...

Alhmdulillah, emang nasib kan..xde disoal tntg hukum hakam, & fiqh mcm yg lain2 ckp.. emang rzki masing2 la.. time temuduga ni, yg sblm aku sama mcm aku gak..tpi lagila ok, dia xde pon kne ckp arab.. haha. rezeki dia, tpi ok la kan.. bersyukur la.. Allah permudahkn urusan aku.. alhamdulillah, dapat juri pn yg ok..& agak spoting gak la bagi aku.. tpi aku rse galat sbb x dpt nk buat yg terbaik utk speaking arb tadi tu jela kan.. urmm, xpelah, da lepas.. emang tak jangka soalan cmtu, dia soh bercerita.. yg pnting dah cuba mana yg mampu.. huhu, mudah2an ada rezki.. amin2.. klu dapat, alhamdulillah.. rzki la jadi guru... huuu, tulah kisah panjang lebo cerita aku temuduga arini..wuhuu.. perkara yg melucukan, & agak nerves...~ape pon ia merupakan pnglmn yg x dpt lupa.. & akn aku perbaiki utk masa akn dtg.. inshallah.. ^^)

p/s : Ribuan terima kasih kat kwn2 yg banyak membantu, berkongsi maklumat.. bertungkus lumus ngn usha masing kan.. harap2 kita semua dapat ek untuk temuduga ni..Mudahan2an rzki. Allah permudahkn.. aminn ~good luck korg sume ok.. =)


No comments:

Post a Comment


Photobucket

Followers