Monday, October 10, 2011

Rindu ku mahu kesekolah itu lagi..

Selamat Pagi dan Salam sejahtera..

Seperti selalu, dalam hari-hari yg aku bertugas disekolah itu.. Aku masih ingat lagi,
kena relief kelas tingkatan 4..

waktu ke 7 dan 8 ~ eh..eh..aku memandang jam ditangan pukul "10.48 pgi".. lepas ni masuk kelas relief..( fikiran beradu~"aduh..lomah den raso, nak masuk kelas relief") bukan ape, kebiasaanye kls relief memang tak tahu mahu buat apa.. lagi pula ganti untuk 2 jam ~erkk..(sy dahla cikgu baru). aku capai buku note atas meja, terus menyusur ke kelas 4Arif.. kaki melangkah masuk (dlm hati ku berbisik~"er kls ni fist time aku msuk.."wat2 cool jela" huhu..)

kalangan murid kelas tu :
"eh.. ade cikgu baru masuk, dia ajar kita ke?" | "eh cikgu mne pulak ni" | "eh.. senyap la..cikgu masuk" (antara bibit2 kedengaran ditelingaku, ketika masuk)

(suasana kelas sunyi seketika)
kalangan murid kelas tu : (dgn muke terpinga2 melihat dgn wajah yg series..)

ketua kelas : mengucapkn salam dan selamat pagi kepadaku.. (saat aku bediri & memandang ke mereka, dengan lemparan senyuman..)

aku : okey, boleh duduk di tempat masing (sbb mse tu nampak diorg duduk dah bersimpuh siuh..,"eh yeke istilah tu" ~ye kot)

aku (mnymbung lagi) : " okay, sila beri perhatian.. sory, sekarang waktu kelas apa?

murid2 : "sastera cikgu.."

aku : owh..puan rabitah ye mengajar (aku bertanya, seolah2 tak tahu.. ganti waktu kelas sastera tu..huhu)

aku (menyambung lagi) : "okay, memandangkan cikgu kamu tidak dpt masuk, sy akan mengantikan kelasnye utk 2 waktu ini, saya nak minta kerjasama kamu semua, harap dapat keluarkan apa2 buku, untuk isi waktu ni, samaada mengulangkaji atau buat kerja yang berfaedah..(lbh kurg mcm tulah kot aku ckp)..boleh sume?" (sambung ku bertanya lagi)

murid2 : "boleh cikgu"..(semua sdg menunjukkan reaksi dengan arahan yg aku beri tadi)

~beberapa minit selepas tu..(kedengaran suasana riuh semula.., ~tpi.. tak terlalu kuat)
~1/2 jam kemudian (keriuhan makin jelas terasa "seolah2 aku berada di pasar borong")
erkk~ budak2 ni...(dalam hati aku)

aku : "eh..eh..sy cakap apa tadi, kenapa bising ni? (aku bingkas bangun dari tmpt duduk, dan bergerak ke arah lorong2 meja yang d'bahagi2 dlm kelas tu..aku bertanya klgn murid), "ni kamu buat apa ni? sy suruh buat apa? (menanyakan soalan yg sama..)

murid 1 : ni ha cikgu, dia ajak sy sembang..
murid 2 : mne pulak, aku tengah bce buku ni..
murid 3 : (buat2 cari buku)

~huhu mcm2 gelagat diorg~

aku : "okey, sy taknak nampak kamu duduk berbual lagi.
yg lain2 pon sama, klu nampak bising2 sy bawak dia ke bilik guru"
(..huhu, aku bertegas! sje nk uji mereka)

20 minit lagi berlalu.. seperti sedia kala.. (masih kedengaran suasana bising)
tapi aku mendiamkn diri, dan melihat dari jauh (xpe jap lagi aku wat sesuatu, ~betak dalam hati)
terpandang 2 group sdg galak berborak.. (siap ade yg nyayi2 lagi) 1 group lagi..ntah ape tah dibualnye..(gelak2 bagai tak masal~) huhu.. aku pun bangun dan memandang kearah mereka.. (cover nk senyum)

aku : "haa..sy nampak 2 grup ni rancank berbual..." mintak bangun skjap.."
(suasana murid kelas bertukar dgn nada suara yg pelahan..)

murid grup 1 (lelaki):
(salah seorg lari ke belakang, dan ada yg buat2 tak ade ape2 berlaku)

murid grup 2 (perempuan) :
(berbisik sesama mereka) "eh bangun la, cikgu soh bangun.."

murid2 yg lain :
"wei..bangunlah, kan cikgu suruh bangun tu... apelah korg ni.."
(salah seorg dari mrk, bersuara..,) (aku mendiamkn je..dan memerhati gelagat mereka,
~dlm hati ku, rse mcm nk gelak2 jugak, ble negok gelagat diorg tu..) (~aku wat muke series~)

aku : sy cakap ape tadi, tu yg belakang tu.. jgn pura2 tak tahu..
kamu grup ni kan? (aku menunding jari kpd murid yg gerak ke belakang tadi)

murid tu : (bingkas bngun dan bergerak ke grup tadi)

aku : "ok, sy nak tanye soalan? grup ni tdi sy nampak meriah je ketawa..
ce cite sikit kat cikgu ape yg korg bualkan (grup perempuan)

aku (lagi) : (sambil aku berpeluk tangan) " ni, yg grup lelaki ni, buat apa?
pon sme nampak meriah je, cube cerita kat sy, sy pon nk dengar juga.."

murid grup1 : "tak apa2 la cikgu..kitorg sembang pasal buku sains ni..
yg lain sampuk ~ "ha'ah cikgu.. mcm mana gabungan warna2, dalam primear ngn biasan
warna2 lain.." (mereka cari alasan lain, utk mengelak dari didenda..~kononye)

aku : "owh, sains ye, bagus tu!, cube terangkan kat cikgu mcm mne tu?
sy nk tahu juga..?" (sdg menguji)

murid grup 1 : "mcm ni cikgu (sambil memberitahu aku) "bla..bla..bla..*%#&@$"

aku : "owh, mcm tu..~lagi2 (aku tanya) ni yg 2 org lagi ni senyap je... apa point kamu pula?

2 org murid itu : (mengulangi apa yg kwn2 dia ckp)

aku : "eh, tu sme mcm kwn kamu ckp je..~lain2..sy tak nak yg tu...
"tdi pun sy ada nampak grup ni kan yg nyanyi2.., eh itu buku ape tu..
bagi cikgu negok jap buku tu.."
*tett*

~to be continue~


1 comment:

  1. hahaha...bdk2 laa ni kdg kala agak menjengkelkan..

    * terasa sbb jadik cikgu tution..

    ReplyDelete

Followers