Saturday, October 8, 2011

cerita HANTU! meMOMOKkan pemikiran..

peh!! sentap ko jah!
bile sebut CERITA2 HANTU ni..

entry kali ni nk komen sikit la pasal filem seram,
unsur tahyul, kepercayaan karut.. mitos dsb..

ops !!
tidak ada niat, menjatuhkan mana2 pihak
@ melibatkan apa2 yg bersangkutan ! tidak samasekali..

okay, sape suke tengok cerita hantu? emm !
ce angkat tangan sikit..eleyh, tipu jek tak nengok kn?
ye negok kat tv, pawagam lagi tu...takkan lah..

ok2..aku ngaku aku pon ade negok cerita2 hantu ni..
tak baik bohong2 kan..tak salah nk negok cerita hantu tu!
tapi..tapi..tapi kn..

nak tengok cerita hantu, silalah pastikan :

1. penonton bukan dibawah umur.. ( sbb atas umur lagi tak leh pecaya sgt )
2. menonton mestilah bersama para ibuk2 bapak2 yang garang2 nk awasi
anak2nye..(bukan bapak angkat, ayam2.. ank ayam..~erkk)
3. pastu ngok tu jangan nak jerit2 sangat la kan.. apetah lagi nak terkejut gile2
sewel segala bagai..(diam2 je sudah..) sng cerita takyah negok..~tett~

kenapa aku cakap cerita hantu da takbes! sbb,

1. hantu sume belakon je (bukan real)...
2. hantu selalu wat tabiat yg sama sergah tak tentu pasal..
(lompat2, terbang pakai tali... tak seram lnsung!)
3. muke bajet ganas2, seram.. tpi pelakon hantu cantek2...huwahaha..
4. pstu..hantu lawak2 belaka.. motif sgt kann~ lnsung tak takut..

ala...tapi..tapi kan.. korang prasan tak! asik cerita hntu je,
semenjak dua menjak, tiga menjak, 4 menjak..dan ko sambung sndri..
banyak da kan cerita hantu..kat malaysia ni, adoii melambak~
da rasa bosan! klu seram lagi menyeramkn boleh diterima lah...
ni lawak terguling2 nk negok.. wat gelap jek hati..
dah boleh kata tiap2 bulan, minggu, hari berganti hari..
ada je cerita hantu yg nk ditayangkan
kat Televisyen, Radionye (ada ke?..) Pawagam apatah lagi kn..

yup!.. kenapa kan? da takde idea lagi kot diorg ni..
nk reka cerita2 baru? cerita hantu.. lgi senang nk cari untung kot,
yelah yang nengok, lagi2..org awam dah terbiasa nk mempercayai
cerita2 karut seumpama ni..pstu dah mcm jadi kesukaan beliau2 nak tonton, kan..kan?
buat cerita, lastnye xde pengakhiran, cerita tergantung.. "keluar ayt quran"
soh korang fikir sndiri...~sekian~.. spe je yang paham...
klu yg terima, msyarkt yg berfikiran positf mgkin tak terpengaruh..
tapi yg bimbang klu terpercaya, dan terkesan!

klu negok d'hujung2 jln cerita, jarang sgt diselit aspek2
agama yg kuat, patut dijadikan benteng, malah sebaliknya~
( ayat2 quran yang digunakan.. tidak begitu jelas sebutanya, dan sumbernya)
*ini berdasarkn pemerhatian yg aku nmpk...

haa.. korang rasa banyak tak bagi faedah?


pada pendapat aku.. tidak sama sekali! memberi faedah, just sekadar suka2..
hiburan dan isi masa lapang.. apatah lagi klu katanya nak mentarbiahkan jiwa!
dgn pendekatan cerita hantu segala bagai ni.. adoii

tak cakap salah, tapi kalau nanti dah terkesan,
seperti :

1. terngigau. 2. terhisteria. 3. termaki hamon. 4. terlatah tak memasal..
5.terkencing.. dan ter2..sewaktu denganye.. kan susah...
tpi dah kata nak negok jugak...~is up to u laa kan..
________

ok2..dlm gurau aku sebagai insan yg lemah ini juga, just
berkongsi luahan dan pendapat.. kita juga harus peka
dan serius dalam perkara seumpama ini

kenapa cerita hantu perlu dikurangkan?
kerana..unsur yg wujud dalam penceritaan
lama-kelamaan boleh meresap dalam pemikiran masyarakat,
specially, jiwa kanak2 yang msih mentah..dan baru nk kenal dunia luar..

aku tertarik dengan saranan yang di tegur
oleh Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata ;

"Lambakan cerita hantu yang ditayangkan di televisyen menurusi filem,
boleh menggalakkan kepercayaan karut yang tidak membantu membina masyarakat berproduktif, termasuk menyelesaikan masalah masyarakat.. tambahnya lagi, unsur mitos dalam cerita hantu banyak menyumbang serangan histeria kalangan pelajar perempuan melayu. kisah hantu hanya menggalakkan kepercayaan tahyul
yang tidak berasas sama sekali, terutama dalam jiwa umat islam. perlu tahu bahawa hanya Allah mempunyai kuasa keatas segala-galanya.." - dipetik berita Minggu hari ini.

kenapa, aku kata ia BOLEH me"MEMOMOK"kan pemikiran :

1. unsur-unsur yang diterap sejak kecil cnth : ("Haa.. pergilah main kat luar
senja-senja tu, nati kene tangkap hantu tetek baru tahu" (ops!) tpi betol kan? slalu kita dgr)
2. unsur kepercayaan nenek moyang atau mitos yang diterap & diyakini.
3. tiada bimbingan ibu bapa yg sewajarnya serta kurang pemahaman
dari faktor agama yang boleh membenteng jiwa
dan hawa nafsu.
4. Mudah mendorong golongan yang lemah semangat,
seperti perempuan dan kanak2 dalam berimaginasi bila ketakutan.

kesan negatifNya!!
memesongkan akidah tentang kepercayaan khurafat,
terutama kalangan remaja islam.

siapakah yang harus dipersalahkan?

saranan aku, terhadap kita sebagai individu, harus
bertanggungjawab membentengi jiwa daripada kepercayaan
jelas sekali yang berunsur khurafat, dan mempromosikan karut semata.
________________

Daripada Abu. Hurairah r.a berkata, Rasulullah S.A.W bersabda ;
"Sebahagian daripada tanda baiknya (kualiti) keislaman seseorang ialah,
meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat baginya.."

[ Riwayat al-Tirmizi, Ibn Majah, Ahmad dan al-Baihaqi ]

~ok, renungan bersama~

5 comments:

  1. suka tengok citer hantu sebab kelakar. serius! haha. :P

    ReplyDelete
  2. kalau cite keliwon kt tv3 dulu mmg xbez sebab xseram langsung..hantu dia leh duk kt jendela cam nak wat iklan rejoice..lawak ada laa...
    ciap gelak2 tgk..buduh je..

    n n n hantu langsung xseram..
    suka main terbang2..tu je kot yang mampu..haha
    pastu hantu lak lawa2 pe..maya karin, juliana evans..urmmm..tak jadi nak takut :p

    ReplyDelete
  3. faizal - hehe..betoi2~bnyk yg kelakar dri yg seram..like cerita tv3 smlm kn..asmara pontianak k-pop...haha..adeiii..mcm2

    ReplyDelete
  4. zemint - yup~setuju...hantunye diva2 kot.. hihi.. :p

    ReplyDelete
  5. hahah..bro...lawak la...bgus la entry ni..tp yg sy lawk 2...tdi bro ad ckp psl trtarik ngn saranan yg dtgur olh mantan PM kn?? kt ats tuee..tp kata2 ny asal kaler ny malap j..cm x tertarik pn...hahha.. 2 j...yg pntng,,entry ni bgus...:)

    ReplyDelete

Followers