Saturday, September 17, 2011

harini aku b'gelar s'org "cikgu"



Selasa 6/9/11, hari itu aku melangkah kaki dgr rasa berdebar2
"selamat pagi cikgu.." kedengaran sapaan murid2 yang berselisihan lalu
(seakan menunduk sambil memberi salam) kaki ku menuju laju
ke bilik guru tingkat 2 blok pentadbiran..

masuk pintu guru dengan rasa teruja..
kelihatan guru2 yang memandang tepat padaku..^^)
seolah2 hati mereka mengatakan "aku.. guru baru posting disitu"
lalu aku pon meringankan mulut utk bertanya sekiranya ada meja kosong
untuk aku yg guru baru masuk disitu.. "guru2 disitu kelihatan ambil berat
belum sempat aku merebahkan punggungku di tempat meja kosong..
"bertanyakan macam2 soalan.." huhu.. (maklumlah cikgu baru kan,
mesti nk kenal2..) :D

persepsi first aku dapat merasakan..
guru2 disini sangat peramah dan sporting..hehe
aku msih ingat lagi mula2 aku turun makan di kantin..
terserempak sekelompok guru2 lelaki yang sedang bersarapan pagi
mula2 tu takut gak nk tegur mereka.. tiba2 cikgu nasaruddin dgn peramah
menyapa aku.. bertanyakan aku dgn mcm2 soalan, seolah dah lama kenal..
kalau dikalangan guru di sana cikgu nasaruddin ni femus dgn nama
"abg din".. huhu..

mereka semua sporing sgt.. abg din la suka usik2 aku time tu.. mau tak tersipu2 aku..
dalah cikgu baru msuk.. jadi mcm2 kena buli la dgn mereka guru lama2 ni..
(merah gak la muka time tu.. hehe.. tpi kelakar & seronok)
biasalah tu.. perkara baru bila jadi "org baru" kan..
huhuuu..  



hari melaporkan diri, aku diberi tugas
mengajar Subjek, Pendidikan Islam & Bahasa arab,
mengajar form 1 & 2..walupon tak terfikir kena ajar subjek tu..
tapi bagi aku ok je..
aku meyakinkan segala perasaan itu
untuk hari pertama aku mengajar
di Sekolah Men. Keb Tun Perak, Muar

actly job ni aku dapat, secara tak jangka juga.. decide dgn kawan2 je
masa dapat tahu, disekolah SMKTP tu ada nk ambil guru ganti utk KGSK
aku pon  serta merta nk cuba2 pengalaman mengajar sek men pula kan..
sblm ni pengalaman mengajar di sekolah agama petang KAFA, 
so tak pernah lagi mengajar sekolah arus perdana ni..apatah lagi peringkat menegah ni.
mase tu dah tak fikir sangat.. dar iduduk mengangur lepas praktikal.
 boleh juga tambah duit2 poket.. hehe.


selang 2 minggu

tup2.. hari-hari aku rasakan begitu pantas di SMKTP..
pejam celik pejam celik..rupa-rupanya sudah 2 minggu aku mengajar di situ, 
seriusly tak caya.. cepat sgt~ ape pon sgt seronok kat situ.. banyak pengalamn yg dapat
suka? | penat? | seronok? | tension? | kelakar? | geram? hehe..
dah macam jadi darah daging menggalas tugas kalau jadi seorang guru ni..

mengajar sbjek pen.islam tak mnjadi masalah bagiku
cuma..mengajar subjek bahasa arab?? urm.. agak mencabar juga
hehe.. terpaksa juga aku buat sedikit ulang kaji subjek tu,
yang dah sekian lama aku meninggalkanye zaman sekolah.. tpi ok la..
nahu2 dan istilah arabya sedikit sebanyak masih lagi lekat di fikiran ni
huhu.. kadang2 ble d'ingt2 balik kelakar juga,
selongkar buku2 lama yg dah tingal dekat-dekat 5 thun lbh.. tpi tulah..
sangat mengajar erti pengorbanan nak jadi seorang guru ni!

pengalamn yg tak dpt lupa
bile menanda buku murid2.."macam2 jwpn.."
hehe... mcm tulah agaknye dulu cikgu aku nk menanda buku aku :D


~ececeh tande rite.. sign sket.. lala~

lain2 pengalaman yang dapt mase tu.. bila melayan..
kenakalan murid2 ni.. yg tak mau dengar
cakap...haish~ sabo jela ye..

2 Gemilang + 2 Wawasan |
curi2 snap, time murid2ku sdg sibuk wat latihan.. :P


teringat kat kelas 2Gemilang dan 2Wawasan..
asek tak bawa buku time subjek pen.islam...huhuu
alasan? buku kne curi | buku mak nk baca | buku tak dpt pinjam..
erkk...mcm2 la kn... adeii..ada je alasan | rse nk rotan2 je...
pakkal je xde kuase nk rotan2 ni..
cikgu baru nk wat ganas2 nanti jadi kes lak,
(zaman sekarang dah tak sama mcm zaman sekolah aku)

kat kelas selalu kene denda ngn aku
time tak bawa buku, mesti kna berdiri, baca surah2 lazim
siaplah kne soal berkali2..memang tak blh bagi chan sngt kan...huhu..

untuk sbjek bhs arab, aku ajar kat kelas
1 Al-bukhari & 2 Al-farabi murid2nye ok lah...
berbeza kalau masuk kelas RKA (ambil subjek aliran agama di sekolah)
lebih senang dikawal.. kalau dalam kelas tu bersemangat
tpi, "masih tak siapkn keje rumah" specially kls 1 AB..
huhuu.. sob3.. 

hurmm.. x pela.. adatlah mengajar ni.. tak lari dengan masalah2 seperti ni
bila dah abes mengajar tu.. msti teringat2 kat dlm kelas bila marah2 budak
(tak sampai hati kadang nak marah tu..)

minggu depan mungkin aku dah tak ngajar lagi di situ..
coz guru yg cuti bersalin, dah nak abes cuti.. then akan mengambil alih tugasnya semula..
walupon agak sekejap, aku rasa banyak yang aku dapat belajar perkara-perkara baru
disana perubahan sikap untuk jadi lebih disiplin, kesungguhan dan ketabahan..

hope selama aku mengajar..
murid2 ku dpt memahami akan pelajaran yang aku sampaikan
yg paling penting aku merasa senang sebab mereka sntias memberi kerjasama..
walupon agak menguji kesabaran kdg2 tu.. huhu.. apa pon aku ras terhutang budi dgn mereka..
mungkin tanpa mereka.. siapalah aku utkuk berdiri disitu sebagai guru..
moga mereka menjadi anak watan yg berjaya suatu hari nanti..
untuk diri, keluarga, negara dan agama ~ameen2..



2 Al-Farabi..^^)

No comments:

Post a Comment

Followers