Sunday, September 25, 2011

hari2 aku d'SMKTP


Assalamualaikum.. Salam Sejahtera ^^)..

masuk harini da 3 minggu aku di SMK Tun Perak Muar
huhu..jap je, pjm celik, pjm celik da nk dkt sebulan kn..
aku mengajar, hurm.. yup! da jadi cikgu ye sy ni... :P
alhamdulillah, mcm2 pnglmn yg seronok..
tpi ade gak, bosan, mengelamon2, tension jap, meroyan.. haha..
biaselah, bru nk mule cari pengalaman mngajar..
di Sek.Menengah, sblm ni mngjr murid2 agma KAFA je
so, pnglmn agak makin mencabar then ni..
klu tak cuba tak tahu gak kn..
(ehem)


tulah, actly seronok ble dpt mengajar murid2 ni
lagi2 negok murid2 phm apa yg kita ajar & rse epi dlm kelas
tmbh2 lagi, dorg rpt nk tny kat kita mcm2, kdg2 trse rndh diri
ble mengajar ni, bkn rse makin pandai, rse mcm kurang je ilmu..
teringat kata2 imam syafie.."selagi kita belajar, kita akan rasa
terlalu banyak yg akn kita tak tahu.."

tapi kan..
msh tertanya2? knpe..
sepanjang aku mengajar, cume gne 2 kali je
whiteboard ngn blackboard skola.. haha, klako je..
huhu, ermm! tak semestinye mngajr kne gne ABM kot..
4 me, ikut kesesuaian dlm bilik darjah..if perlu la..
mcm sbjk PI, sy rse tak taw nk tulis ape kat papan itam,
klu BA, dpt gak nk terangkn cth kaedah2 dlm arab tu..huhu
mybe stiap orang berbeza, ikut cara tersndiri.. ^^)
(~kann..)

mnggu lps aku bnyk relief klas2 yg kosong,
oleh krn ketiadaan guru yg amat ketara.. (emm)
so sy trpkse ne msuk klas2 tertentu..(sabo jela)
specially form 1-5.. nseb bek tak ne relief bhs cina skali..
erkk..adeii.. mau tak pensan ank2 muwid..haha
yela da tugas guru KGSK mcm sy ni..
ne wat pe yg d'arahkan..

satu jela yg tak suke msuk klas relief ni
coz tak taw mahu wat ape, sbjek2 diorg pn bnyk da abes..
pastu agak susah nk kawal murid2, klu tiada kerja
yg patot diorg wat..
lgi2 klas yg both student cina..
diorg tak brp nk beri kerjasama & tumpuan..
so memasing wat keje sndiri..
~sabo jele kann..

- Gambar Hiasan -

tula cabaran jadi cikgu,
lgi2 cikgu mcm aku ni, alamak~
sy dalah tak reti sgt nk tegas2
lagi nk marah2, tak sampai hati...adoii
tak patot tol.. :p

ape pon, hari2 aku d'situ
terasa makin sironok.. ble hadapi pelajar2 yg nakal..waaaa
ahaks.. nseb bek minggu ni, dpt ganti guru yg cuti,
so dptlah msuk mengajar subjek2 tertentu..
tak la rse bosan sgt, klu msuk klas relief..
just nk ne kawal murid & wat aktiviti yg sesuai
itu pon, klu murid2nye baik2 belaka.. ahhaha
(~ngee)

pe pon, hari2 aku remember
& selalu memotivasikn diri ini..
& m'anggap, masalah umpama daun2 yg bertebangan..
~ecewah
hope hari2 aku d'SMKTP,
mjdi jadi hari2 yg paling gumbira utk aku miliki
specially bnyk dpt belajar, tentang erti kesungguhan, &
pengorbanan mnjadi seorang insan bergelar GURU..
~teehee..~

No comments:

Post a Comment

Followers