Thursday, June 23, 2011

loghat "ek"..


Assalamualaikum...
salam tengahhari ek..
okey harini nk cite, pasal loghat org johor..
yup! stiap ngri ada loghat/dialet memasing kann~
ofcoz la negeri tmpt klahiran sy pon ade gak,
em, mungkin klgn korg ada yg x taw lagi an
(yg selain ngri johor la)
haa, yg ni r org nk cecite ni...
wuwu.. kata 1 Malaysia kn.. nti org tnye, atleast taw la siket2 an..
ble da cmpo ngn org2 johor ni.. x la rse janggal.. ye dak?

don worry, org2 johor ni peramah2 belaka..& sbb tu la..klu
yg da rpt je, @ da kenal ngn org johor.. kbnykn diorg ni
(1) mudah mesra,
(2) kuat sembang & ade yg kecoh sikit
(3) mudah nak b'kawan dan..
(4) tak memilih kawan.


haa!.. korg jgn pelik la klu kami org2 johor.. biasa sebut perkataan msti x smpai hujung, contohnye prktaan "johor".. org2 johor x de nye nk sebut johorrr... diorg akn sebut "joho" jek...^^), klu "muar" - muo... nk taw npe? sbb loghat johor, dlm pngunaan huruf "r" jrg d'tekankan dlm sebutan mrk.. lain pula klu org terengganu diorg lbh gnekn perkataan "g" dlm sebutan mrk kn...

orait2 jom dekati, antara perkataan2 yang d'gunakan dlm dialet joho ni..

1. Almari (dipanggil gerobok atau gobok)
2. Selimut (dipanggil gebo)
3. Periuk (priuk atau piuk)
4. Pegang (disebut pigang atau "pegang")
5. Suami (laki)
6. Isteri (bini)
7. Tandas (jamban)
8. Lucu (kelako)
9. pengotor (selekeh)
10. Gelak (ketawa)
11. berbual (sembang)
12. Tarik (disebut terik)
13. Rumah (disebut umah)
14. Orang (disebut owang)
15. Cuci (orang Johor jarang sebut cuci tetapi basuh)
16. Bersalin (beranak)
17. Berkhatan (bersunat)
18. Malu (segan)
19. Rewang = Gotong Royong kat majlis kawen, potong2 bawang dsb.
20. bancuh air ( godak / kocak )


nilah antara perkataan yg biasa d'jumpai kalau korang sembang ngn orang-orang johor..
selain tu.. mcm perkataan,

1. saya (saye)
2. puasa (puase)
3. raya (raye)
4. gembira (gembire)
5. belajar (belajo)
6. pagar (pago)
7. pelantar (pelanto)
8. besar (beso)
9. bandar (bando)
10. biar (bio)

selalu perkataan tertentu mcm ni akan disebut begitu.. pengunaan "o" @ "e" sgt berbeza.. haa! lazimnye lagi klu dlm sembang2 mesti ade je jumpe pekataan "ekk" dlm perbulan mrk... haha.. tu da semestinya..

contoh pengunaan perkataan "ekk"..

1) korang nak gi mana 'ekk'?
2) rumah ko jao jugak 'ekk'?
3) beso gak 'ekk' bando muo...
4) kang nak gi makan saing aku 'ekk'..

contoh perkataan "kocak @ "godak" = bancuh air :

1) susu da penuh kat dlm cawan tu, 'kocak/godak' la air milo tu..

contoh perkataan "deras" @ "lincah" = cepat :

1) ko ni cube la 'deras' sikit bejalan tu...
2) korg ni cube lincah sikit buat keje..

huhuu..mcm tu la lbh kurang pengunaan perkataannye...~ngee
ok contoh lain..

1. Sangap = menguap
2. Ngeteh = lepak2 minum air sambil sembang2 kat warong @ tempat makan lain
3. Jajan = makanan ringan
4. Deras/Lincah = cepat
5. Berendut = dating
6. Endut = pakwe/makwe
7. Sarap = Sarapan
8. Bongok = bodoh
9. Bingor = gila2
10. Sepatu = Kasut
11. Berlenggeng = tak pakai baju
12. Buah Semangka = buah tembikai
13. Mengelat = menipu / tak aci
14. Cebeng = suka nangis
15. Kememeh = macam nak menangis
16. Gendong = dukung
17. Epok-epok = Karipap
18. Sajak = sesuai / sepadan
19. Nyidai = sidai, (tolg nyidai baju ni la..)
20. Saing = bersama,
21. Ek = biasa kat hujung ayat diorang ada perkataan ni , nak menggambarkan sesuatu yang paling sangat.. hehe..

okey adek2 paham x? huhu.. klu ade masa lgi, aku post lagi ek d'lain masa antara loghat2 org johor..

ha 1 lagi kdg2 p'katan "loghat" pon da jdi kegunaan gak...
contoh ayt - ko ni "loghat" bebeno la nk ikut aku..... loghat ni mcm "ngada2" la kot.. huhu ^^)
orait2, to be continue jom lunch....



p/s : ha! yg da jumpa jodoh org johor tu, leh la blaja.. yg x de lagi tu pakat2 cari jodoh org joho lak kn.. org2 joho ni peramah & pemurah orgnye~ngee (mcm nk promot diri sndri jek).. :P



6 comments:

  1. Haha..Bhasa Johor bnyak beza..Nanti Cuba buat Gna Bahasa Utara Pulak..Mai Sifu Nak Habaq Kalau hampa nak Blajaq..Haha

    ReplyDelete
  2. yup..taw xpa...haha.. orait2.. nti ceq dtg utagha ley da jmpe sifu sana.. ~ngee

    ReplyDelete
  3. bakal suami saya org johor.... adehhh

    ReplyDelete
  4. cik siti ; tahniah ekk... moga jodohnye yg trbaek ^^).. ~ameen..

    ReplyDelete
  5. abg eq study kat UTM skudai, Johor 5 thn dan kerja kat sana dulu...ada loghat yg abg eq biasa dengar...hehe

    p/s: terima kasih letak banner abg eq kat blog nuar..esok abg eq post utk GA terbaru..

    ReplyDelete
  6. oh..yeke abg eq..bru nua tau...huhu,
    pasni bole la cri owg johor ek..hik3.. :P

    ReplyDelete

Followers