Wednesday, April 6, 2011

kenapa b'asap??

Selamat Pagi uolz!!..
alhamdulillah, msh d'berikan pnjman nikmat bernafas..
sume sehak2 blako ye dok? adeh..kecek klate lak ambo... dala sala..ngee..sowi2..

orait2...memndgkn sye udoh lame x menaip..
t'tibe sy rse t'pngil utk menaip...ehehe..
mgkin sbb mud boik arini gaknye ^^)..
pape pon, salam sejahtera.. alhmdulillah bngun dri tido je..
msh lgi idop kn, ye dak? negok2 sekeliling.. ade lagi bntal bucuk.. henset ksyg.. hehe.. ops!
tula..kt ni insya'allah msih aman lagi.. tpi smpai bilakah keamanan ni akn trus d'diami?? tepok dada tanya dighie kita... kt yg menentukn masa dpn ngr...! ahaks~ da mcm brkempen..
skrg pon mcm2 kesah kat akhbar & kaca2 berTV.. membabitkn jenayah & apa2 yg menakutkn!
tpi tula sy xmo sntuh la bab2 tu an... coz sy nk fokus title entry sy
harini... huhuu..

okey la, korg phm x klu aku tulis cmtu je title tu.. pstu tinggal... publish!
haha..agk2 mcm nk kne baling ngn selipo jela kn..hoho
actly ni den nak crito.. pasal smoke! ehem2 smoke tuu..
yg ade asap2 uh an...sy x taw sgt.. cume reti skeping je la...smoke2...ngee~..

fist of all.. nk crita pasai seronoknye merokok ni! blom asapnye agi ye..
okey..yg ni dpt aku kaut dri kata kbnyakan org tntg merokok...
merokok ni....
1) Nampak lebih matang dewasa, mude.. 2) x jantan la kn!, 3) Dapat menenangkan fikiran, 4) Mencari ilham.. emm.. mgkin la kn.. ni org kata, sy x taw, coz i'm not smoking....wuwuu. haa! ada lagi yg aku ingt ade ust sy ckp dulu... merokok ni bagus! ade kelebihanya... antaranya perokok2 ni rambutnye x kan beruban! hehe.. pecaya x? sbbnye perokok ni umurnya x lama..bab tu la x beruban..hoho! jgn mare ek..sy amek balik kata2 ust sy,..huhuu..

ade 1 lagi crita pasal rokok ni... dulu..kat smpdan thai ade suatu kmpung msyrkt ni, wat tnam tanaman..ubi la, tebu la...keledek la..tpi sumenye x mnjadi... coz blm smpt pokok tu membesar je..habes di sondol dek b.a.b.i...haha.. so diorg ni try cri tnaman lain, tanam syur, habis jgk..last2 diorg ni dpt idea nk tnm pokok tembakau... so ble da tnam, pokok tu makin lme mkin membeso..mkin membeso... ahirnye smpi meninggi daun pokoknye.. so org kmpong no heran.. xmo lak b.a.b.i ni mkn pokok tombakaw ni ha..
nk taw x? satu hari b.a.b.i tu dtg hinggap pokok tombakaw tu...di cium2..cium2.. "huh! tembakaw..membahayokn kesihatan den!" haha... XD


tu la kesahnye an...hehe, orait2 da crite psal kelebihan..ni nk crita kesan buruk daripada merokok?


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjelang tahun 2020 dianggarkan 10 juta orang perokok di dunia akan mati dalam setahun. Daripada jangkaan itu, lebih 200 juta kanak-kanak dan remaja yang hidup sekarang akan mati akibat tembakau, dan seramai 500 juta yang lain mati disebabkan serangan penyakit yang berkaitan dengan tembakau. Di negara kita, dianggarkan 1/4 daripada kematian akibat penyakit ada kaitannya dengan tabiat merokok. Kadar ini dijangka meningkat dari setahun ke setahun. Malahan, menurut beberapa kajian, menunjukkan bahwa seorang daripada dua orang pengguna tembakau akan mati akibat merokok atau terdedah kepada penggunaan tembakau. Dengan kata lain, separuh daripada jumlah perokok akan mati sebelum mencecah usia tua...

seain tu...kesan Tabiat merokok sering dikaitkan dengan penyakit seperti koronari jantung, kanser peparu, brokintis kronik dan emfisima. Ini disebabkan kerana asap rokok atau tembakau mengandungi 4000 bahan kimia beracun. Tembakau menjadi penyebab bagi 90% kes kenser peparu, 75% kerosakan bronkitis kronik dan emfisima, serta 25% serangan penyakit koronori jantung.

kesannye Merokok boleh melesukan tubuh dan fikiran, bukannya menenangkan fikiran!. Bau asap mengganggu dan menyakiti orang yang tidak merokok. Perokok bukan sahaja membahayakan kesihatan diri sendiri tetapi juga membahayakan mereka yang terdedah kepada asapnya!!

yup! sgt setuju...

yup..ni psl smlm, aku nyirap! ngn sorg pkcik uh..huh! bkn pe.. coz aku x thn sgt ngn asap2!! becoz akn sensitif asap, klu t'lalu lame t'dedah, jdi alah asap..& akn kne sakit tekak, selseme... hurmm.. pakcik smlm...yg agak selamber menghembus smokeNye.. kat tgh2 mjlis, dudk ramai2.. sdg saat org sibuk khusyuk mndengar ceramah kat dataran tmpt aku ni..dia pon sme naik..da la x hiraukn org lain, kok ye pon dok la jao sikit nk lpskn giannye tu an.. hade ke patot.! x patot2! menyirap la aku...hadoii! klu skali xpe r gak..ni 2, 3 btg dia spam kat situ.. akibtnye aku yg tmpiasnye, kene selseme & sakit tekak pagi nih!! uwawaaa....sgt geramm! nk je d'sekeh2 pkcik tuo tu... hurmm..

ermm..cmne pndgn korg? pe pon..for me la.. fatwa pon da menyatakan haram psl rokok ni! merokok ni pn satu tabiat yg kurg baik, & kurg sehat! lagi merosakkan org lain... please xmo berasap2 kat sy...okey!

sory pd perokok2 yg mngkin t'bace enty sy ni..mntk maaf la ek..klu de trsinggung..
tpi, entry ni lbh b'sikp peribadi sy...ek... sowi.. sme2 fikir mne yg baik oke! ^^)


No comments:

Post a Comment

Followers