Sunday, March 27, 2011

sifat memahami & ucapan thanks!

Assalamualaikum...selamat malam ^^)
emm..mud hrini yg agak mngelamon kot.. mcm2 d'fikiran..
ntah yek.. klu d'fikirkn sgt, blh jdi stress, yelah mne2 msti ada masalah..
pe pon kne mnganggap masalh tu sbg cabarn!

sntuh psl blog ni, aku klu x d'tulis dlm seminggu tu,
mcm rse b'salah or x lngkap somting kot..
atleast dpt 2,3 entry dlm smnggu pn jdila...rse epi..huhu ^^)
emm..tgh dok m'bsuh, mngiron bju, mngemas bilik pape yg patut..
tetibe trlints nk tulis somting psl prkara ni, mgkin lbh d'tuju pd diri sndri kot....


ok berbalik pd title, nk cerita psl sifat "memahami"
& nk kaitkn dgn ucapan "terima kasih"..~~
emm..korg jelas x? ape means "memahami" tu? okey2 nk try bgi cnth..
dlm khidupn kita, pnh x setiap hari, ada.. x prnah mnyusahkn org lain?
klu skrg ni.. mgkin kita x sedar.. @ sje buat2 x perasan..

situasi :

1). kita prgi (kerja/blajar/@ ke mne2 tmpt..) mungkin@mesti kt prnah tompang (motor/kereta..) knderaan (kawan/jiran/mak ayah..) ada x? tipu la kn klu x prnah susahkn "org"...

tpi sedarkah kita? klu kita "fahami".. mngkin bgi kita (kwn/jiran) yg kita tompang tu dia rasa "x kesah" | tpi cubela kita fikir klu dia "kesah"... klu la kita ni jenis memahami kn! kita akn rasa "segan", "bersalah" & "trhutg budi".... sure x? prnh x, kita balas balek apa yg kwn kita tu buat pd kita.. atleast bayar duit tambang, as "mnggantikn" tmbg tu dgn menawarkan duit kita...utk m'byr "duit minyak" coz kita tompng dia.. (brp sgt la kn..) yup! slalu kita akn ckp ~"ala (motor/kereta) dia.. dia la yg byr, aku tompg je.. da alang2 sehaluan sekali tempat kerja ngn dia nk pergi, buat apa nk kesah..."~ okey fine! atleast ada x kita cakap "terima kasih" pd "kwn" kita tu..

tpi x tahu la klu "jenis" xde perasaan or "tak sedor2 diri"...

ok..klu mak ayah kita plak..dlu time kecik2 tu, sure la kita prnh ucap "thanks" kat mak/ayah.. x pon "cium pipi,tngn" as tnda "rply", tpi mgkin klu ank2 yg da de (pndptn sndiri/da bkerja/berumah tngga)..x salah kn! nk hulurkan duit..as "mngambil hati" org tuaNya... & yang paling susah pd bibir kita ni utk maniskan (lafas/ucapan) "terima kasih" pd dia,
bkn apa..nk tunnjuk kita ni ada "bahasa" dgn insan2 s'keliling kita...

2). kita sebagai (ketua/bos/pengarah kelab@persatuan.. dll), pernah x? kita xde susahkn org (bawahn kita/pmbantu kita), yup! sure pernah kn! okey! "tak salah" kn, da nama pon (kerja/tnggungjawab/tugas)...so mestila "fitrahnya gitu"..

tpi kita ni sbg (bos/ketua dll..) pernah x? "memahami" dgn (suruhan/arahan/tugasan) yg kita lontarkn itu x menyusahkn "dia"(pembantu/penolong/org bawahan) kita! klu la ada ketua yg seumpama ni.. buat kerja "dia yg akan dahului nk buat" rse2 la "baik" dunia sekeliling kita...ye dak? tpi bkn "gila kuasa" kene faham? means.. cnth kerja yg dia bagi.. "kamu "fulan" buat kerja ni/sistem ni/surat ni/ hntar brg2 ni/ @ ape2 la, aku nak kamu (siapkn/setelkan) ptg ni jgk.." emm..fine! mgkin "pembantu" kita x kesah dan memang dia "org bwhn /kuli kita.. x kesah sgt..coz da "keje dia", tpi sdr x? dgn isyarat2 tu.. mgkin tlh membuatkn "dia" rse (tension/nyirap/marah & sebagainya).. sure x? msti ada kn.. susah2 mne pon "dia" (pekeje/pmbntu) kita akn tetap buat..

tpi kita sbgai (ketua/pngarah/dll) ada x? ucp sebaris ayat "terima kasih" kpd (pekerja/pembantu/penolong) kita tu... klu ade pon! berapa ramai sgt la kn! emm..
"tak salah" pon, @ "tak jatuh maruah" pon.. klu kita sbg (ketua/pngarah/presiden) tu.. nk lafskn ucapn seumpama tu... malah Allah lgi suke org yg berbuat baik pd org bwhnnye tu,
"stiap prbuatn yg baik kita lakukan (s'harian)..adalah sedekah"...

adakah kita perasan? / melainkan perasan yg lebih....

3. kita sebagai (teman/sahabat).. ada x terlintas nk bantu kawan kita..mngkin yg paling simple, kita menghulurkan bantuan saat kawan kita memerlukan "bantuan" cth, dgn meminjamkan utknya "wang" kita... cme kdg2 yg nmpk..kita snggup membiarkn dia susah2 mencari bntuan lain..x pon, mgkin dia bertahan (x makan)..

~cubelah kita jadi org yang memahami "dia", cnth lain meminjamkn "buku" @ mengutamakan dia.. paling kurang kita menghargai kehadiran "dia" yang selalu membantu kita..
tpi kita x sedar ble masa pula dia memerlukan bantuan..

adakah kita ambil hatinya.. melainkan hanya mncari salahnya!...

pe pon...s'sme renung~renungkan...

okey.. setkt ni kot yg dpt aku kongsi, klu mgkin yg aku sebut.. ada t'rase.. mnyinggung mana2 pihak.. aku "mnta maaf" ek, x berniat nk mjtuhkn sesape, 4 me ia sbgai "teguran yang membina" utk diri sndri, x salah kn ~nasihat-menasihati.. utk sme2 muhsbh diri & ambil mnfaatnye.. ok! have a nice day! ~utamakn diri utk memulakan "yg baik" sblm, tnpa mngharap org lain memulakanya lgi2 mengetahinya & membalasnya~ ^^)..

cubala jadi orang yang dpt memahami "org sekeliling" anda..

No comments:

Post a Comment

Followers