Sunday, August 22, 2010

hayati eri kemerdekaan..


Salam sejahtera pengunjung2 bloger t'syg...
ble d'ertikan makna kemerdekaan semua org akn t'fkr tentang keamanan malaysia.. ok bile d'teliti semula...adakah benar, merdeka kita ni??
ble d'lihat mcm2 kes2 jenayah yang mencurigakan..yg bole d'kaitankn ngn memcm..emm..kes r0gol, samun, pembuangan bayi, bunuh sana sini....amt menakutkn..so, msh b0le ke kt kata malaysia ni aman?? emmmm...kt sbg rakyat perlu sedar...dan hayati mkna kmrdekaan yg sebenarnya..yg telah d'prjuagkan oleh2 pejuang2 melayu dahulu... dan agama kt sndiri islam..yg dari dulu menerapkan amalan2 murni dalam kemerdekaan sesebuah ummah/masyarakat... klu benar malaysia ini sudah merdeka.. dimanakah hak kebebasn kt sbg individu!
klu msh lgi wujudnya pergaduhan...pembunuhan, pember0ntakan dan sebagainya dalam sesebuah negara.. rasenya kt sbg invidu itu sndri perlu sedar, open minded dan b'fkiran matang dalam mghadpi mslh2 sosial sbegini.. ta kira bangsa apa.. asalkan masing2 sama2 berjuang dalam menangani masalah itu, dari awal penerapan nilai kemanusian,
individu, intitusi keluarga, hingga ke negara...
sama2 kekalkan kemerdekaan negara!


dalam kt msh d'bulan ramadhan ni...kemanakah kemerdekaan dlm diri..dari sgla godaan nafsu dan perkara2 makruh.. selama b'puasa.. m0ge dlm baki2 rmdhn yg msh pnjg lagi ini..kt dpt laksanakan yg t'baek. dri smlm yg dah lalu.. Sekadar renungan...sama2 fikirkan yep.. ;) i.allah..kt akn b'rase selamat dan aman dengan peraturn2 yg d'garis tuhan..slgi kt melaksanaaknye ngn pnh rse tggujwb dlm khidupn..moge bahgia milik kita... ~ameen..


No comments:

Post a Comment


Photobucket

Followers